#9 Bye-bye New Zealand

8 maart 2020 - Auckland, Nieuw-Zeeland

We zijn voor het slechte weer uit gaan rijden en hebben daarom een aantal dagen over om van Rotorua naar Auckland te reizen. We kiezen ervoor om een paar nachten langs de kust te reizen in plaats van gelijk naar de stad te racen. Als tussenstop bezoeken we de ‘must-see’ filmset van Lord of the Rings, The Shire of Hobbiton. Eenmaal aangekomen in het dorpje Matamata, een boeren paarden dorp gelegen in een prachtig heuvelachtig gebied, boeken we de eerstvolgende mogelijke tour die de volgende dag al plaats vindt. Na een rustgevende nacht, snel ontbijt en een koffie to-go staan wij klaar om op de Hobitton bus te springen. We hebben een leuke Amerikaanse tour guide die tijdens het backpacken bij Hobbiton is beland en blijven hangen. Een ware J.R.R. Tolkien lover en hij kan ons dus ook vrijwel alles vertellen over de scenes die hier zijn gefilmd en alle filmtechnieken die daarvoor nodig waren. Het was een magische (Efteling achtige) ervaring, been there - done that!

Op naar de kust van het Coromandel Forest Park schiereiland. De stranden zijn hier tropisch wit, gevuld met surf-dudes, honderden eilanden als uitzicht en een stralende zon! Zo wil je elke trip wel eindigen, toch? We genieten van vele verschillende plekken en rijden elke dag weer een stukje verder. We passeren het kleine stadje Coromandel en besluiten ook hier een pit-stop te houden inclusief overnachting. Bij het zien van het naambord schoot mij te binnen dat hier een verre neef van mij woont. Gezien het tijdsverschil kom ik vrij laat aan contact gegevens, maar het is gelukt (bedankt Maaike 💋)! Ik neem gelijk contact op met Jelte en we spreken af de dag erna koffie te drinken. We arriveren op het landgoed van Jelte en Saskia en kijken onze ogen uit. Een heuvelachtig bosgebied met boven op de berg een eigen kasteeltje, twee extra huisjes op het erf voor gasten en WOOFERS (reizigers die werken voor kost en inwoning), een 11 hectaren bos met wandelpaden, een moestuin, een buiten-spa, een boomhut waar gemiddeld kind jaloers op is (dit voor de kleinkinderen) en een uitzicht waar je u tegen zegt. We hebben heerlijk gekletst over elkaars leven, de koffie was lekker en het was een gastvrij onthaal.

Terug op de weg rijden we verder naar Auckland. Het is de laatste nacht in de camper wat dus betekend dat we ons systeem van de afgelopen twee maanden moeten afbreken en in een 70L tas moeten stoppen! We overnachten op de enigste camping plek in Auckland zodat we ruim de tijd hebben om alles te regelen voordat we de camper moeten inleveren. Voordat we kunnen inchecken passeren we eerst nog de ‘One Tree Hill’ heuvel. En nee, de serie heeft hier niks mee te maken! Overigens wel een prima plek voor een hardloop rondje, Tom iets enthousiaster dan ik. De dag gaat sneller dan gewenst wanneer je ineens écht de tijd nodig hebt, maar het is ons gelukt. De tassen zijn weer netjes ingepakt en de backpackers zijn klaar om de straat op te slenteren - na onze laatste nacht in de camper!

De camper is ingeleverd zonder schade en zonder boetes. Goed hé? We bestellen een Uber taxi om het centrum van Auckland te bereiken. De laatste twee nachten slapen we namelijk in een hotel. Na twee maanden in een camper (praktisch een 6-zit auto) te hebben geleefd, zijn wij toe aan een extra groot kingsize bed. We genieten meer van het hotel dan van de stad zelf. Het is een vrij grote, uitgerekte, kille stad en we komen erachter dat het niet onze soort stad is. We besluiten te doen wat gepland staat en verder zonder verplichtingen te genieten van de luxe waar wij onszelf op hebben getrakteerd. Hierdoor kunnen we nog een aantal laatste dingen regelen voor vertrek en zijn we erg uitgerust voor ons nieuwe avontuur. Australië, hou je vast, want wij komen eraan!

*Excuses voor mijn luiheid en de flink verlate blog 👀. Tom is al druk bezig met het schrijven van de actuele week, so... stay tuned!

1. Papa:
    8 maart 2020
    Volgens mij hebben jullie heerlijk genoten van het ‘eerste land’ en mooi dat jullie Saskia en Jelte nog hebben ontmoet. Hoop dat Australië net zo bijzonder wordt! 🐍🕷🦎🦞🦈🐊🦇🦘🦘🦘🤪
    Dikke tut van ons en een lik van 🐻
  2. Maaike en Santoshi:
    hi guys,
    Leuk dat jullie nog bij Jelte en Sas langs zijn geweest, onze familie op het Noorder eiland. Ja ze wonen geweldig en zijn dat ook. Volgens de foto's van Santoshi zitten nu in Cairns. Veel plezier daar. Het zal even wennen zijn maar Australië is ook echt heel indrukwekkend en heftig.
    Ciao
  3. Jolijn:
    👌👌
  4. Siets:
    8 maart 2020
    Lekker bezig jongens! Eerste land kunnen jullie afvinken✅ Heel veel plezier bij jullie volgende avontuur. Wij wachten met smart op Tom zijn nieuwe blog verhaal 🌞😌