#13 Quarantaine rituelen

16 april 2020 - Gold Coast, Australië

Dat we op dit moment geen spannende reisverhalen te delen hebben, wil niet zeggen dat we geen blogs meer hoeven te schrijven. Vooral nu iedereen de tijd heeft om eens rustig te gaan zitten voor een Tom en Dien gaan de wereld zien verhaal. Nu we voorlopig zijn gesetteld in de Gold Coast, Australië, moeten ook wij enorm wennen aan het structuurloze leven. Je zal het niet zeggen, maar 24/7 reizen geeft aardig wat structuur aan je leven. Het is een fulltime job waarbij alles mag en (bijna) niks moet, op het feit na dat je wel alles zelf moet regelen en doen. Het is niet dat wij iets te klagen hadden tijdens het reizen, maar toen het eenmaal duidelijk werd dat we voorlopig op èèn locatie moesten bivakkeren vonden wij dat geen ongewenst nieuws. Om heel eerlijk te zijn vinden we het ook wel even lekker. Een appartement met meerdere kamers, complete keuken met alle gemakken, normale tv, eigen badkamer, een koelkast groter dan 15L, een balkon waar je u tegen zegt en het strand als je achtertuin. Na precies twee weken luieren in deze luxe begint de reis adrenaline wel weer te kriebelen... Maar helaas, dat zit er voorlopig even niet in.

Met onze quarantaine gereedschap (keuken benodigdheden, spelletjes, creative spullen, yoga mat, beach tennis, interessante literatuur, een voetbal én Call of Duty game spel 🔫) vermaken wij ons voorlopig prima. Maar toch mis je die structuur waar natuurgewijs elk mens behoefte aan heeft. Om eerlijk te zijn ben ik zelf een pro in lummelen. Ik vind het heerlijk om een dag niks te hebben en zie in alles wat er voor mijn neus staat kleine projectjes, zo houd ik mijzelf altijd bezig en vliegt de tijd voorbij. Volgens mij heb ik deze eigenschap van mij moeder geërfd. “Niemand thuis? Heerlijk, nee fijn zelfs! Ik heb namelijk genoeg te doen!”. Onze Tom vindt niks doen vrij vervelend, waar ik mij ook wel weer in kan verplaatsen. Op ten duur worden de dagen saai als je elke dag hetzelfde doet: eten - strand - Netflix - repeat. Gezien we het verblijf in ons appartement hebben verlengd en we niet weten hoe lang we hier uiteindelijk blijven, moeten we hier een oplossing voor vinden. Hoe brengen wij de structuur terug aan ons leven?

Onze biologische klok om 06u ‘s ochtends is er na twee weken uitgegroeid. Gezien we nu in een appartement wonen met duisternis gordijnen worden we niet meer standaard bij zonsopgang wakker. Echter zetten we zelf de wekker elke dag om 08u om het gezonde ritme te behouden. We starten de dag rustig en relaxed met onze ochtend rituelen: vitamine C bruistablet, power yoga of HIT training, rondje social media en dan een lekker gezond en uitgebreid ontbijt met thee of koffie. Het douchen is tegenwoordig ook een ding geworden. In plaats van dat je je rap afspoelt wegens gebrek aan tijd, spenderen we nu een serieuze tijd in de badkamer. Dit betekend niet dat we langer onder the douche staan, thank god - save the planet, maar dat we aan alles eromheen wat meer tijd besteden. Je eigen thuis wellness! Wanneer we uit zijn getuttebeld zijn we klaar voor onze strand wandeling. De strandwandelingen hier in Australië gaan er iets anders aantoe dan in Nederland. Het grootste verschil is dat iedereen er fit en halfnaakt bij loopt. Cardio en bakken tegelijkertijd, win-win situatie! Natuurlijk ontbloten wij ons alleen aan de zon met factor 50 zonnecrème, ook deze flacon is een standaard onderdeel van ons badkamer ritueel. Wisten jullie trouwens dat de ozonlaag hier aan deze kant van de wereld veel dunner is dan in Europa? En dat 60% van de bevolking huidkanker heeft? Heel naar, willen wij niet! Wanneer wij geen zin hebben om een uur te wandelen nemen we vaak de voetbal mee of de beach tennis rackets voor een, zoals Rinus zou zeggen, lekker potje planken. Ik ben vergeleken met Tom vrij slecht in balsporten, maar hé alle tijd om dat nu onder de knie te krijgen. Na ons sportive strand moment doen wij elke dag boodschappen. Niet omdat dit slim of voordelig is, maar omdat dit volgens Tom de leukste activiteit van de dag is. Voor de mensen die het nog niet wisten, Tom vindt oprecht alles leuk wat met eten te maken heeft. Op de vaatwasser in- en uitruimen na dan. Als lunch eten wij vaak de kliekjes van de dag ervoor, maar dan in een nieuw jasje. Als warm prakje op je boterham? In een bladerdeeg flapje uit de oven? Vloeibaar in de mixer als soep? Koud met groenten als een salade? Met een paar eieren in cupcake vormpjes als quiche? Ik moet eerlijk zeggen dat wij hier best creatief in zijn. Na het eten hebben we beide even een relaxe moment waar Tom het nieuws op TV kijkt en ik en magazine lees op het balkon die precies van 13:00-14:30u zon heeft. Hierna wordt het toch echt tijd om iets met ons leven te gaan doen, iets serieus dus. Tom is lekker druk bezig met zijn wijn kennis te vergroten, een opzet te maken voor zijn ondernemingsplan en daarnaast met een Spaanse cursus voor als we ooit nog naar Zuid Amerika toe gaan. Si! Zelf richt ik mij op schrijven, blogs lezen, podcasts luisteren en mij verdiepen in de vegan lifestyle (niet dat ik van plan ben volledig vegan te gaan leven, maar oh wat staan hier interessante dingen in). Mochten we beide geen zin in een educatief moment hebben, dan springen we de keuken in met een interessant recept om iets te bakken. Voor je het weet is de dag zo voorbij en is het alweer bijna tijd om avond te eten. We spelen vaak nog een spelletje in de namiddag voordat we beginnen met koken. We hebben tijdig besloten om geen tv meer te kijken of telefoon te gebruiken tijdens het eten. Dit omdat je de voedingsstoffen niet goed opneemt en je het eten slechter verteert wanneer je lichaam ook bezig is met andere dingen dan eten. Daarnaast kunnen je hersenen ook geen seintjes afgeven wanneer je vol zit waardoor je standaard meer consumeert dan nodig en heeft je lichaam niet eens door dát je eet waardoor je vaak na je avondmaal cravings hebt en de koelkast weer open trekt. Bewust eten noemen we het! En ja, dit hebben we geleerd van de vegan lifestyle literatuur. Na het eten hebben we vaak even contact met jullie in Nederland, kijken we een serie of film, spreken we af met mijn neef Dylan en zijn zusje Anouk of hebben we een spelletjes avond en genieten we totdat we moe zijn!

Voor velen zal het er als nog uit zien als niks doen, maar wij genieten op dit moment enorm van de structuur die we weer in ons dagelijks leven hebben gebracht. We zijn beide zo gewend om geleefd te worden door de drukke banen en schema’s die we hadden. Dan was een momentje niks doen een verplicht rust moment om bij te komen zodat je de aankomende week weer met volle energie kon starten. Deze verandering vinden wij best lastig, maar al zeg ik het zelf, we doen het aardig goed!

P.S. Omtrent ons verblijf hier in Australië hebben we onszelf een ultimatum gegeven. Het appartement is verlengd tot midden mei en we hopen dat de staten tegen die tijd weer open zijn zodat we nog een gedeelte van Australië kunnen ontdekken. Zo niet, dan verlengen wij het appartement hier in de Gold Coast tot eind datum visa, 4 juni. Dan gaan we of naar een ander land met een positief reisadvies (mocht die er überhaupt zijn), of terug naar Nederland om daar de tijd verder uit te zitten. Het is wel ons streven om vanuit Nederland weer zo snel mogelijk verder te gaan reizen. We keep you posted!

1. Maaike en Santoshi:
    16 april 2020
    Leuk om jullie 'tijdverdrijf' te lezen. Succes en liefs
  2. Klaartje:
    16 april 2020
    Mooi dagritme 👍
    😘maak er maar weer het beste van
    xxx
  3. Anita Wittenberg- Kleine Schaars:
    8 mei 2020
    Lieve Tom en Dien, leuk om jullie reisverhalen te lezen. Jullie genieten er goed van ook in quarantaine tijd. Ik hoop dat jullie jullie reis ove r een poosje weer kunnen vervolgen. Geniet verder! Groetjes Anita & Wim