#2 OMG, we rijden links

8 januari 2020 - Mt Cook National Park, Nieuw-Zeeland

Eenmaal uitgerust en ‘geland’ te zijn in Christchurch trekken we onze nieuwe bergschoenen aan om zowel de stad te verkennen als onze schoenen in te lopen. Dineke en ik bekijken het weer en beslissen om lange kleren aan te trekken. Ik pas mijn lange broek niet meer (misschien even van te voren moeten checken voordat we weggingen) en hierbij is dan ook het doel gezet om die broek weer te kunnen dragen. Afvallen dus! Het is hier fris en nat, een slechte zomer zoals ze dat in de wijnwereld noemen. Later horen we dat dat te maken heeft met de branden in Australië, de rook blijft boven het eiland hangen waardoor de zon niet meer doorkomt. Dit staat natuurlijk los van de klimaatveranderingen die ook hier gaande zijn.

Traditiegewijs bezoeken we het lokale kunstmuseum, gevolgd door een bezoek aan de botanische tuinen, de gondol viewpoint net buiten de stad en wat leuke koffietentjes en eetplekjes voordat we de auto moeten ophalen. De ’Dreamsleeper’ bij ‘Spaceship Rentals’, goeie naam wel.

Ik krijg via Instagram contact met een van de grootste Nederlandse distributeur van hoge kwaliteit Nieuw-Zeelandse wijnen. Hij nodigt ons uit om langs te gaan bij een van de beste winery’s van Nieuw-Zeeland, Pegasus Bay. Wat een toeval, het zit net boven Christchurch, and of we go! Na 21 wijnen geproefd te hebben zijn we toe aan een goeie lunch met een lekker glas wijn die we dan niet uit hoeven te spugen. Bij het krijgen van de rekening blijkt dat we alleen de twee gerechten hoeven te betalen inclusief de groeten van de eigenaar. Dat is nog eens low budget luxery! Een unieke ervaring die ons nog lang bij zal blijven.

Nu we net gewend zijn aan het links rijden staat de eerste lange afstand voor de deur. Onderweg naar Camp Lake-site aan Lake Tekapo 276km landinwaarts door de bergen. Zo slim als dat we zijn, hebben we onderweg alvast een campingplaats geboekt. En dat is maar goed ook, want bij aankomst zaten ze al helemaal vol. Eenmaal de camper netjes neergezet te hebben, op de handrem - drie hoog (oeps...), besluiten wij essentiële lowbudget boodschappen te doen. We zien het bijna als een topsport en we zijn er verrassend goed in (ja-ja, zelfs Tommie 😉). We halen verse producten voor de komende dagen en daarnaast rijst, pasta, eten in blik en andere dingen die lang houdbaar en voedend zijn. Vanaf nu is het dan ook afzien van alle luxe en gewoon op de centen zitten. We genieten van onze eerste avond camperen, met ons eigen gemaakte maaltijd (bereidt op 1 gaspit), een prachtig uitzicht Op Lake Tekapo, recht onder een zee van sterren en een duidelijk zichtbare melkweg in het oneindig universum. Romantische hé?

Voordat we vertrekken naar de volgende locatie besluiten we de omgeving te verkennen. Een prachtige wandelroute rond het meer met veel fotomomenten. 52km verderop aan de voet van Mount Cook, ligt Lake Pukaki. De plek die Dineke heeft uitgezocht om onze eerste tocht te gaan lopen (mijn eerste échte bergtocht). Tevens is Mount Cook de hoogste berg van Nieuw Zeeland, maar aangezien we hoog in de bergen kamperen hoeven we nog maar 3,5 uur te lopen om het ijs van de gletsjers te bereiken. Onderweg naar de camping passeren we een zalmvisserij waar ik toch écht even naar binnen moest om te proeven. De zalm is kakelvers en ruikt precies nergens naar, perfect!

Eenmaal aangekomen op de camping tussen de witte toppen is het er ontzettend koud dus we leven in onze thermokleding. O ja trouwens, geen douche, geen stroom en geen bereik dus see you later!

De tocht was waanzinnig en goed te doen als eerste hike! Het berglandschap is prachtig, de gletsjers waren ijskoud en het was prima weer. We lunchen bij Lake Pukaki en besluiten verder te rijden naar Sytze, de oom van Dineke, die is gevestigd in de Central Otago wijnregio. Een continentaal wijngebied met koude nachten en warme dagen. Ik kan de wijngaarden vanaf hier al ruiken!

1. Maaike en Santoshi:
    8 januari 2020
    Leuk te lezen wat jullie allemaal doen. Dat het zo koud is op de camping rond deze tijd..bijzonder.
  2. Kim:
    8 januari 2020
    Wow wat veel meegemaakt al in zo’n korte tijd! En wat een temperatuurverschillen!
    Zo leuk om jullie verhalen te lezen! 😘😘
  3. Sietske:
    En Tommie, spierpijn? 😉
    Wat heerlijk om dit te lezen! Groetjes aan ome Sytze en iedereen daar🤗
    Lekker dicht tegen elkaar aankruipen en welterusten 😘
  4. KAT:
    Leuk geschreven genieten daar! XXX
  5. Tom Tieleman:
    Hey goedemorgen!
    Spierpijn is wat overdreven, maar ben zeker wat kilo’s kwijt. Ik zal de groetjes doen.
    Ja Kim, we proberen zoveel mogelijk te doen in de tijd die we hebben. Daar is wel natuurlijk goed overleg voor nodig en zien dat we de juiste route nemen.