#3 It’s all about family - and wine 🍷

19 januari 2020 - Southland, Nieuw-Zeeland

We zijn onderhand aangekomen in het Central Otago district waar Sytze, mijn oom, doordeweeks werkt en 120 hectaren wijngaarden onderhoudt. We mochten de camper op het erf neerzetten en hebben hier WiFi, stroom en warm water. Terwijl Sytze aan het werk is kunnen wij even lekker ons eigen gang gaan. We eten elke avond van de zelfgemaakte curry van Sytze. Deze curry wordt zondagavond gemaakt met de basis ingrediënten. Elke dag verandert hij weer tot een compleet ander gerecht en meestal is het aan het eind van de week een tomatensoep. Zo leuk en bijzonder, je kan echt proeven dat hij een goeie chef is geweest.

Gezien Sytze al lange tijd in dit district werkt heeft hij bijna bij alle wijnboeren goede connecties. Hij heeft een lijstje voor ons gemaakt waar we wine tastings kunnen doen. We beginnen bij Garrick Wines, een organic vineyard waar Sytze heeft gewerkt als chef in het fine dining restaurant. Tijdens de tasting worden we gelijk verliefd op een Pinot Blanc. Deze wordt dan uiteraard opgeschreven voor toekomstige plannen in Tom z’n restaurant én we nemen een fles mee voor bij het avondeten. Daarna bezoeken we Felton Road Wines, een biodynamische vineyard die vrij bekend is in Nederland. Hier krijgen we een complete rondleiding over de wijngaard, de wijnmakerij, wijnkelder en als afsluiter een wijnproeverij. Ook hier vinden we een pareltje die op wordt geschreven. We genieten van het bij elkaar sparen van toekomstige ideeën, luisteren aandachtig naar al Sytze z’n verhalen als wijnboer en hebben genoten van de fles wijn!

Sytze werkt, als ZZP’er voor Wine Wise, over het algemeen voor Quartz Reef Wines en Gibbston Valley in het Bendigo wijngebied. Voor Tom is dit een soort real life WSET (Wine and Spirit Education Trust) en mega interessant. We worden overal mee naartoe genomen op de trekker en leren zo alle 120 hectaren kennen. Ze proberen hier zo min mogelijk met chemische stoffen te werken, volgens de Rudolf Steiner theorieën, om hun carbon footprint te verkleinen en in contact te zijn met de kosmische energie van de sterren, de maan, de zon en het heelal. Bijzonder maar waar, je proeft het uiteindelijk terug in je glas! Voordat we verder rijden naar Dunedin hebben we nog een ontmoeting met Rudy Bauer, eigenaar van Quartz Reef Vineyards en wijnmaker van het jaar 2019 NZ. Hij rijdt ons rond door z’n wijngaarden, verteld over de geschiedenis, zijn visie en vooral over het maken van zijn wijn. 3 uren later sluiten we af met een proeverij en spreken we af met de sales medewerkster. Die wil ons graag nog zien over een paar weken in Arrowtown, leuk!

Eenmaal aangekomen op Dunedin hebben we een camping plek gevonden die gratis is, score! Het is een mega leuk studentenstadje en we besluiten dan ook eten te halen bij de, vanaf 1932, beste plaatselijke Fish & Chips take away voor een prikkie. We zijn hier naartoe gereden om nog meer familie te ontmoeten, namelijk: yellow eyed pinguïns, blue pinguïns, nomadic sea lions, albatrossen en misschien zelfs dolphins en whales. De wildlife safari is vrij prijzig en duurt 6,5u tot laat in de avond uurtjes, warm aankleden dus. Zie foto’s van de wildlife safari onder dit verhaal.

Na het onwijs leuke stadje verkend te hebben rijden we door naar Invercargil, de plek waar mijn oom, tante, nichten en hun dochters wonen. Een aantal van hun heb zelfs ik nog nooit ontmoet! Het is fijn om te zien hoe ze hier aan de andere kant van de wereld hun eigen Kiwi-leven leiden. Kippen die rond het huis dwarrelen en het eten komt over het algemeen uit eigen tuin. Sytze en Jannie wonen in een lodge achter op het erf en Annichje en eigenwijze Athena in het ouderlijke huis maar zijn het liefste de hele dag bij de paarden die vlakbij huis staan. We vertoeven gezellig een paar dagen met z’n allen. Maaike en haar partner Hapai runnen een grote boerderij met 276 koeien. Tom en ik helpen beide mee met het melken en leren ook hier het leven van een Kiwi-boer kennen. We rijden, samen met hun kinderen, land inwaarts om nog even met z’n allen te kamperen voordat we weer verder gaan met onze reis.

Het was een drukke maar waardevolle week vol familie en wijn, see u next time 👋🏼!

1. Papa:
    Mooi verhaal weer jongens 👍😘
  2. Eva Boefman:
    19 januari 2020
    Leuk dat jullie het zo fijn hebben gehad bij Sytze! :)
  3. Sue:
    19 januari 2020
    Wat een byzondere ervaringen zo leuk om aan de andere kant van de wereld familie te hebben. Ik heb familie in New Sealand & Australia... zijn er in de jaren 60 naar toe geëmigreerd. Ik weet dat mijn opa en oma er een keer zijn geweest met de boot! Ze kwamen terug met een koala beer ( van pluche) voor me. Het was een reis van weken aan board. Geniet van al het moois 😍
  4. Maaike en Santoshi:
    19 januari 2020
    Leuk, jongens. Vooral de gedetailleerde info over de wijnen en het gebied. Vooral omdat het nog maar 2 maand geleden is dat ik ook die lekkere saus van Sytze at en meeging in de 4 Wheel drive naar zijn klusjes als er weer iets gebied moest worden voor de wijnboeren. Nog meegeholpen met verhuizen gisteren?
  5. Willem Tieleman:
    Zo leuk wederom!!
  6. Sytze Riemersma:
    19 januari 2020
    Hartstikke leuk jongens, geniet van jullie travels en ik zie je weer op dinsdag.
  7. Klaartje:
    19 januari 2020
    Blij weer met dit enorme leuke verslag!
    DANK!👏🏻
  8. Evert Hoefman:
    19 januari 2020
    Fijn om dit een beetje mee te mogen ervaren en beleven. Klinkt héérlijk, de reis en die wijn natuurlijk 😋
  9. Anita Wittenberg- Kleine Schaars:
    21 januari 2020
    Leuk verhaal en goed te horen dat het jullie goed gaat!
  10. Jacqueline:
    23 januari 2020