#4 Milford Sounds like a plan

25 januari 2020 - Milford Sound, Nieuw-Zeeland

We zijn onderweg naar Lake Te Anau, onze eerstvolgende stop voordat we de weg gaan volgen richting het welbekende Milford Sound. De rit verloopt voorspoedig en we komen tijdig aan in het zonnige plekje Te Anau. We lunchen aan het meer en genieten van deze relaxte plek. Toch irriteren we ons aan iets wat tijdens het kamperen met de familie ook al een lastige kwaal was; de Sandfly, een vervelend beestje wat als een soort van vampier te keer gaat. Zijn beet is pijnlijk en het laat het een jeukende blaar achter op je huid. We zijn erachter gekomen dat onze deet, 40% van de Travel Clinic, niet krachtig genoeg is. De familie van Dineke gebruikte een lokaal merk wat 80% deet bevat, genaamd Bushman. Die moeten we hebben! In onze speurtocht naar de deet wandelen we langs wat leuke koffietentjes en restaurantjes. Dineke heeft zin in een ijsje en ik in een goeie bak koffie, maar we moeten ook nog de $20 deet betalen... Ik stelde een leuke challange voor, hou je vast hier komt die;  we mogen beide nog 3x geld aan eten of drinken besteden deze week. Of dat nu een koffie, een burger, een glas wijn of een biertje is. Dineke haalt haar wel verdiende eerste ijsje van deze reis en ik drink een grote bak zwarte koffie. Dat betekend nog twee uitgave momenten te gaan. We hebben voldoende boodschappen voor komende week en moeten dus creatief zijn met wat we hebben om de week te voldoen. Dezelfde dag nog rijden we richting Milford Sound. Het is een doodlopende reis van 2,5u en je kan er maar op één manier komen, de Milford Sound Highway. Onderweg zijn er een aantal camping plekken met alle gemakken waar je betaald kunt kamperen, maar wij hadden van te voren al twee campings gevonden waar je vrijwel gratis kunt overnachten. De eerste plek is niet ver verwijderd van Te Anau, steker nog, we zitten nog steeds aan het prachtige meer. We zitten de zonnige uurtjes uit op het steenachtige strand en spenderen hier de nacht. De volgende dag rijden we via Milford Sound Highway verder de bergen in en komen vervolgens aan op de volgende camping. Hier doen we twee verschillende wandelingen door het bos. De een wat extremer dan de andere, tokkel banen als loopbruggen en rivieren oversteken met uiteindelijk natte voeten, maar beide met prachtige natuur.

De wekker is vroeg gezet voor onze rondvaart door Milford Sound, die overigens $50 p.p. goedkoper is in de vroege ochtenduren én natuurlijk ook om de enorme tourbussen vol met Aziaten voor te zijn. Ontbijt wordt dus een snelle hap op de parkeerplaats van de 45min verderop gelegen cruise terminal. De weg ernaartoe, op de Milford Sound Highway, is een soort van real-life Mario Kart. Smalle wegen, veel bochten, tunnels, door het berggebied met allemaal watervallen om je heen. Waanzinnig om daar zo vroeg doorheen te rijden! De rondvaart door Milford Sound wordt in ons geval georganiseerd door Jucy Cruise één van de concurrenten van Spaceships rentals (onze campervan). Wat een rustgevende en adembenemende ervaring! De rondvaart door het prachtige Milford Sound is een grote aanrader voor reizigers op het Zuidereiland van Nieuw-Zeeland.

Na de cruise rijden we in een keer door naar Queenstown. Het schijnt een bruisende stad te zijn met veel leuke plekjes en activiteiten. Het staat zelfs bekend om zijn extreme sports zoals Bungy Jumpen, Sky Diving, Parasailen, Paragliding, Tokkelen, Kayaking, Rafting, Waterskiing en Extreme Mountain Biking. Ik zal vast wat vergeten zijn, maar jullie snappen het idee wel. Dien en ik zijn niet zulke adrenaline junkies, waarvan de activiteiten overigens ook allemaal overpriced zijn, en gaan dus voor een mooie wandelroute die ook inspanning vraagt. Kayaking staat nog wel op ons lijstje, maar daar zoeken we nog een ander iet wat minder toeristische plek voor. Queenstown is door zijn extreme sporten ook een aantrekkelijk plek voor veel jongeren, wat natuurlijk automatisch gepaard gaat met feesten, eten en drinken. Dineke wilt graag de lokale aanbevolen burgertent uitproberen en ik kreeg een tip over een chocolade winkel die toch écht de moeite waard is. We delen de tofu-hamburger en likken vervolgens samen aan een heerlijk cocos-stracciatella ijsje. Voor degene die kunnen tellen is dat voor zowel mij als voor Dineke de tweede uitgave van deze week. We komen een oud-collega van onze stamkroeg in Rotterdam tegen (hoe toevallig?!) en besluiten twee nachten op een prima en redelijk goedkope camping te staan. Het voordeel van deze campings in de buurt van de grote steden is dat ze WIFI, wasmachines, douches en drinkwater hebben. In tegenstelling tot de goedkopere campings waar we meestal op staan.

Na twee nachten in Queenstown te zijn verbleven rijden we verder. Arrowtown is de volgende plek wat op de planning staat. Het is praktisch om de hoek en duurt daarom ook niet lang voordat we er zijn. Arrowtown staat bekend als een ‘gold mining’ dorpje en doet ons denken aan een indianen/cowboy film. Na een korte stop in het schattige dorp rijden we verder naar Gibbston Valley. Dit gebied heeft één van de oudste commerciële wijngaarden in Nieuw-Zeeland. We passeren een van de meest gefotografeerde wijnhuizen en rijden verder naar Gibbston Valley Winery voor een (complementary) wine tasting. Bij aankomst raken we verleid door het redelijke goedkope tasting menu inclusief wijn arrangement in het aangelegen restaurant. Dat zou dan voor ons beide de derde uitgave zijn van de week en moeten we het verder doen met het voedsel uit de camper. We stellen eerst een menu vast voor de rest van de week van de spullen die we nog in de camper hebben en grijpen daarna onze kans. ‘One table for two please’! Na de lunch rijden we weer richting Sytze voor een overnachting op de wijngaard en een laatste dikke knuffel. Daar bekijken we even rustig de mogelijkheden voor het vervolg van onze route. Een hutten-tocht staat nog op het lijstje en Luco, die hier 6 maanden lang heeft gebackpackt, adviseerde ons een mooie tocht van twee dagen lang. We zijn naar Lake Wanaka gereden en gelijk opzoek gegaan naar de DOC centre (department of coservation) om de hut te boeken voor maandag- op dinsdagnacht. Bij Lake Wanaka hebben we een DOC gevonden. De tocht is geboekt, spannend!

Verderop aan Lake Wanaka is weer een voordelige camping waar we ons stationeren. De eindbestemming voordat we de tweedaagse tocht gaan lopen is het dorp genaamd Haast, wat centraal gelegen ligt aan de westkust van het Zuidereiland. We hebben geen haast om naar Haast toe te gaan en zoeken nog een aantal tussenstops op de route. De Blue Pools Track is een bijzonder mooie tocht door een vallei van 3,5 uur die uiteindelijk lijdt naar prachtige rivieren en natuurlijke zwembaden die tevens net zo helderblauw zijn als het Lake Tekapo. We wandelen de route en bij terugkomst besluiten we verder te rijden. De camping is namelijk gelegen aan de snelweg, niet zo gezellig... De volgende camping is gelegen aan een rivier, we besluiten hier wat te lunchen en te overnachten. Eenmaal aangekomen tijdens de lunch worden we belaagd door een grote zwerm Sandflys, die blijkbaar nogal van toeristen houden. Dit in de brandende zon en overdag terwijl ze meestal in de schaduw en ‘s avonds leven. Honderd beten verder hebben we genoeg reden om hier dus ook niet te overnachten. Dan maar direct met haast naar Haast!

Aangekomen in Haast, op de netste camping die we tot nu toe zijn tegengekomen, spelen we de hele middag een leuk kaart spel en maken we ons klaar voor het avondmaal. Ons avondmaal; drie vega-hamburgers, een ui, mayonaise en één wrap die we moeten delen... Ik bel kort met Spaceship Rentals over de defecte schuifdeuren in onze camper. De ene is geblokkeerd en gaat niet meer open en de andere is alleen met de hendel vanuit de binnenkant te openen. Dat reist niet zo handig! De afspraak is gemaakt en we kunnen lokaal via Spaceship Rentals bij een monteur in Haast terecht. Na het eten maken we ons klaar voor bed en hebben we allebei zin in morgen. Waarom? Omdat de week voorbij is en we weer boodschappen mogen doen. WE MADE IT!

De volgende dag rijden we als eerste naar de supermarkt om de week boodschap en het bergtocht voedsel in te slaan. Deze keer hebben we het weekmenu van tevoren besproken en halen specifiek de spullen die we nodig hebben. Voor velen misschien erg normaal maar voor mij als horeca persoon die altijd op werk- of gelieve buitenhuis eet, een nieuwe ervaring. Na ons supermarkt uitje rijden we door naar onze afspraak bij de locale auto-monteur. We moeten aardig lang wachten omdat niemand weet waar de monteur is en ook niemand ons kan vertellen hoe lang het gaat duren. Dineke heeft sjans met een oude vent en we zijn - ineens - erg snel aan de beurt. De oudere man (rond de 70 jaar) die ons helpt is een echte kiwi, grof gebekt en naar eigen zeggen zowel bijna doof als blind. Maar hij beweert nog als de dag van gisteren auto’s te kunnen repareren. De man is zo’n 2 uur bezig en hij legt ons uit dat het aan een klein plastic moertje ligt die was afgebroken in de hendel en dat hij hem heeft nagemaakt en vervangen met een metalen exemplaar. Vakmanschap! Alles netjes verzekerd via Spaceship Rentals en we kunnen na 2,5 uur en 5 hoofdstukken van Dineke haar spannende boek weer zorgeloos verder rijden. Het is tijd voor lunch en we rijden door naar Jackson bay. We waren getipt door meerdere mensen dat daar een geniaal tentje, genaamd The Cray Pot, zit wat zich focust op heerlijke zee vruchten. Alles vers gevangen aan de kust. Tijdens de lunch door een pittoresk raampje zien we een pinguïn aan land komen, de vissersboten meren aan en springende mini dolfijnen vliegen vanuit de golven de lucht in. Wat een mooie afsluiter van deze week 🐬!

1. Willem Tieleman:
    25 januari 2020
    Ik keek er al naar uit. Wat een serieuze trip inmiddels met wat jullie jezelf torstaan en niet! Chapeau. W!
  2. Siets:
    25 januari 2020
    Fantastisch geschreven Tom! Alsof ik er zelf bij was haha. Wat heerlijk dat jullie echt op avontuur zijn en genieten☺️

Liefs!
  3. Klaartje:
    25 januari 2020
    Super reis, super “behaviour”, super stel en voor mij super genieten!!!!
  4. Maaike en Santoshi:
    25 januari 2020
    Leuk geschreven Tom. Ik zie het helemaal voor me.
    Liefs van ons
  5. Karin:
    27 januari 2020
    ik wil ook, kus!!
  6. Ricardo Bout:
    27 januari 2020
    Weer een super tof stukje! Echt genieten zo.
    Lekker genieten. Liefs Ricardo
  7. Ludy van Zuidam:
    29 januari 2020
    Wat leuk geschreven en wat genieten jullie! Heel leuk om jullie zo te volgen. X